fredag 15 oktober 2010

För det andra... skräp

Under veckan har vi fortsatt med de Sokratiska samtalen. Som utgångspunkt har vi bland annat haft filmen ”The Delicious” och jag tycker att de samtal som vi har haft har lyfts till en annan nivå. Samtalen har ”växt” och jag blir mer och mer övertygad om att jag i min framtida yrkesutövning på något sätt kommer att använda mig av Sokratiska samtal. De ger enligt min uppfattning deltagarna en möjlighet att gå utanför de strikta ramar och normer som vanligtvis är gällande för diskussioner, något som i många fall skulle kunna leda till att fler och annorlunda perspektiv kan komma fram. Vidare under veckan har vi byggt samhällen av skräp som vi hade tagit med oss eller hittat i HDK:s soprum. Som utgångspunkt hade vi de ord och saker som vi hade valt under föregående vecka. Då jag byggde mitt samhälle gick jag mycket på infall och känsla. På det stora hela tycker jag att mitt samhälle blev bra och att det förmedlade vad jag ville säga. De färdigbyggda samhällena redovisade vi sedan för varandra genom att vi delgav de andra vilka intryck de olika samhällena gav oss. Redovisningsformen var underhållande då det visade sig att skaparen av samhällets tankar inte alltid stämde överens med den bild vi övriga hade. Under torsdagen såg vi på Roy Anderssons film ”Du levande”. Jag tycker att filmen i vissa delar är briljant, exempelvis tycker jag att scenen med mannen som står på balkongen och pratar med sin fru är helt underbar och mycket talande, samtidigt som filmen i sin helhet är en aning för segt och tung för min smak.

De tankar som kom upp under redovisningarna av våra samhällen kom senare under veckan att ligga till grund för ett antal ”mini-preformanceframträdanden”. Dessa ”mini-preformances” utgick från ett ord som vi hade ”brainstormat” fram i de smågrupper som vi var indelade i. Den grupp som jag ingick i arbetade utifrån ordet budskapsinferno och slutet av veckan användes till att repetera. Arbetet med scenariot i smågrupper var både underhållande och utvecklande. Jag kände att vi hittade ett format som på ett bra sätt förmedlade det vi ville säga. Dessutom var det kul.     


Samhällsbygge...


Del av någon annans samhälle, fantastiskt, i sig, ur sitt sammanhang, mycket talande, för mig...


1 kommentar:

  1. Hej!

    Hur är läget? Vi samlade in allas mobilnummer idag, det kan vara bra att ha inför nästa vecka om man behöver få tag i folk om ngn är sjuk el. lik. Eftersom du inte var där tänkte jag bara slänga in ett inlägg här. Hoppas du kan vara med nästa vecka då det börjar bli allvar! ;)
    Vi delade upp lite roller idag också och gav dig ngn roll också. inga större grejer, men du får väl säga ifrån om du misstycker på måndag om inte annat.
    ha en skön helg!

    /Sofia

    SvaraRadera